Grønn bakgrunn

Hva gjør banken gjøre når noen dør?

Å miste et nært familiemedlem er en av de vanskeligste opplevelsene mange av oss vil møte på i livene våre. I tillegg til den følelsesmessige påkjenningen, vil det også oppstå en rekke praktiske spørsmål som må håndteres, blant annet de økonomiske.

Hvordan kan banken hjelpe ved tap av et familiemedlem?

Når noen går bort, står pårørende ofte overfor den utfordrende oppgaven med å håndtere den etterlatte sine økonomiske forpliktelser og ressurser. I slike tilfeller kan vi i banken spille en god rolle i prosessen ved å tilby nødvendig informasjon om avdødes kontoer, økonomiske avtaler og forpliktelser.

Det er viktig at arvingene tar kontakt med banken så tidlig som mulig for å få all nødvendig informasjon. Banken vil også kunne informere om pårørendes rettigheter og de nødvendige dokumentene som kreves av tingretten.

 

For at arvingene skal kunne ta hånd om den avdødes økonomiske stilling på en effektiv og skånsom måte, er det viktig å få utstedt en formuesfullmakt fra tingretten så raskt som mulig. Dette dokumentet gir arvingene rett til å skaffe seg en oversikt over avdødes finansielle situasjon før de eventuelt påtar seg ansvaret for gjeld og formue gjennom et privat skifte.


Hva gjør banken når noen dør?

Banken vil umiddelbart sperre alle kontoer og slette bankkort når vi får informasjon om en kundes død, mens slik som avtalegiroer og faste overføringer vil bli stoppet. Dette er et av de første og mest nødvendige stegene vi foretar oss for å sikre en ordnet håndtering av den avdødes midler. 


Videre ber vi pårørende kontakte slik som leverandører av varer og tjenester for å stoppe løpende abonnementer og betalinger som ligger inne på den avdødes navn. Når en skifteattest er mottatt fra tingretten vil arvingene kunne få detaljert informasjon om den avdødes økonomiske avtaler, samt tilgang til kontoer for å se transaksjoner fra inntil tre måneder før dødsdatoen og frem til kontoene er avsluttet.


Spesifikke rettigheter og krav for pårørende

Selv om kontoene til den avdøde umiddelbart blir sperret, vil utgifter som er direkte knyttet til begravelse eller minnesamvær kunne dekkes fra disse kontoene.


Pårørende kan velge en representant som står ansvarlig for å håndtere dødsboets økonomi. Dette gjøres gjennom en spesifikk fullmakt tilgjengelig på domstol.no. Når denne fullmakten er innlevert til oss i banken, får fullmaktsinnehaveren tillatelse til å betale regninger fra dødsboets kontoer - under den forutsetning at de følger gjeldende lover og regler.

 

Personvernet er viktig uansett!

Ørland Sparebank tar alltid personvern på alvor, også etter en kundes død. Kun dokumenterte arvinger har rett til innsyn i avdødes transaksjoner, og da begrenset til de siste tre månedene før dødsdato og inntil kontoene avsluttes. På denne måten sikrer vi at den avdødes personlige økonomiske informasjon behandles med høyeste grad av respekt og integritet.

Hvordan man kan lette byrden ved å forberede seg 

Mange vil før eller siden oppleve at ens partner/ektefelle dør. Derfor er det viktig å ha egne kontoer, hvor minst én av dem kan disponeres med kort. Dette vil gjøre at gjenlevende part har midler disponibelt inntil dødsboet er skiftet eller overtatt i uskifte. Husk også å sørge for at lønn/pensjon går inn på den respektive mottakers egen konto.  

 

Det er fornuftig så snakke sammen om hva som skjer med med økonomien hvis en faller i fra. Hvor er eventuell viktig informasjon blir lagret skriftlig? Er det skrevet testament og hvor dette eventuelt er oppbevart/lagret? Hvis det er tegnet forsikringer hvor noen er begunstiget ved dødsfall, er «riktig» person som er begunstiget? Ikke sjelden har man gått ut av et forhold for mange år siden, og glemt at man i sin tid begunstiget sin daværende partner.


Ikke nøl med å ta kontakt med oss hvis du lurer på noe